Verbruikskosten terugdringen?

Gepubliceerd:

Wie wil het verbruik van zijn leaserijders nu niet met zo’n 10% terugdringen? Jack Knol, mobiliteitsmanager bij Capgemini, vertelt hoe je dat doet en hoe je dus kunt besparen op de leasekosten.

Elke mobiliteitsmanager weet het: de verschillen in leasekosten per werknemer kunnen enorm zijn. Onzuinig rijden, veel privékilometers of duur tanken, het raakt jou als werkgever direct. Dat zie je graag anders. Jij wilt besparen op de leasekosten. Maar hoe? Want je mensen bewust maken van hun rijgedrag is één, maar het ook daadwerkelijk veranderen, dat is van een hele andere orde. De oplossing van Capgemini is uitermate effectief: een financiële prikkel in de vorm van een bonus/malus-regeling.

Hoe werkt de bonus/malus-regeling?

Hoe de bonus/malus-regeling werkt? Simpel: Capgemini heeft een normverbruik vastgesteld. Elke medewerker die boven de norm rijdt, betaalt bij, de malus. Wie beter rijdt dan de norm, ontvangt een bonus, die krijgt geld terug. Concreet betekent dit dat Capgemini medewerkers financieel afrekent op drie KPI’s:

  • De werkelijk getankte prijs ten opzichte van de budgetprijs (de budgetprijs is de snelwegprijs).
  • Het aantal privékilometers ten opzichte van de norm (de norm is 11.500 kilometer).
  • Het werkelijk verbruik ten opzichte van de norm (voor een auto met een bijtelling van 14% is de norm 45% bovenop de fabrieksopgave).

Wat levert de bonus/malus-regeling op?

Over de eerste vier maanden van 2014 gaf Capgemini haar leaserijders onder de bonus/malus-regeling gemiddeld € 3,- per maand terug. De verschillen (van € 150,- terugkrijgen tot € 250,- bijbetalen) die nu per medewerker nog voorkomen, worden vooral veroorzaakt door het aantal gereden privékilometers; excessief brandstofverbruik komt niet meer voor. Uit de verbruikscijfers blijkt dat de mensen die bij Capgemini rijden met een zogenaamde blackbox – de blackbox registreert zakelijke en privékilometers en koppelt deze via een web-applicatie onder meer aan verbruik – gemiddeld 8% minder verbruiken dan de markt. Vergeleken met Capgemini-medewerkers zonder blackbox verbruiken zij zelfs 10% minder.

Nieuwsbriefbanner