Benzinelampje?

Gepubliceerd:

Wat ontwikkelt zich sneller: de computer of de auto? Volgens Carlo van de Weijer, Director Smart Mobility bij de Eindhoven University of Technology ligt het antwoord op het snijvlak: de auto wordt een computer, de bestuurder wordt passagier. Over disruptie in mobiliteit.

Dertig jaar geleden was het benzinelampje van onze Opel Kadett de belangrijkste intelligentie aan boord. Inmiddels bevat de gemiddelde BMW honderd miljoen software regels. Toch staat de auto, het welvaartssymbool uit de jaren vijftig, nog steeds op vier wielen. De auto lijkt daarmee tamelijk onveranderlijk, maar schijn bedriegt. Technologie wordt sneller, krachtiger en slimmer en de impact van die optelsom wordt steeds groter. Binnenkort hebben we het niet meer over het brandstofverbruik van een auto, maar over het dataverbruik. Over een paar jaar begrijpt niemand nog het verschil tussen een connected car en de zelfrijdende auto. En enige tijd later zal ook het onderscheid tussen bestuurder en passagier verdwenen zijn. De auto wordt steeds meer een computer op wielen. Computers gaan de laatste tijd harder vooruit dan auto’s. Dat heeft gevolgen voor iedereen die in de mobiliteitssector werkzaam is.

Robot neemt het stuur uit handen

Onderzoekers van Oxford kwamen al in 2013 met een lijstje waarin ze lieten zien welke banen op termijn geautomatiseerd konden worden door robots. Nieuwskanaal NPR maakte er een online tool van, die inzicht geeft in de kans dat jouw baan binnen een periode van 20 jaar wordt overgenomen door een robot. De score voor (taxi)chauffeurs is 89,4 procent. Geen goed nieuws, temeer omdat ik denk dat de wetenschappers uit Oxford onderschatten wat er allemaal verandert binnen een termijn van 20 jaar. Maar goed, hun onderzoek dateert ook al weer uit 2013 – op dat moment was 4G nog maar net ingeburgerd en was de iPad nog maar drie jaar op de markt. ‘Exponentieel’ is niet voor niets het buzzword voor de komende jaren: technologische ontwikkelingen gaan sneller dan verwacht.

Over

Carlo van de Weijer is Director Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven en vice-president Traffic Solutions van TomTom.Van de Weijer studeerde in 1990 aan de TU/e af als werktuigbouwkundig ingenieur. Hij startte zijn carrière bij TNO Automotive in Delft, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten van een onderzoeksprogramma 'elektrische en hybride aandrijving'. In 1997 promoveerde hij aan de Technische Universiteit Graz. In 2001 stapte Van de Weijer over naar Siemens en zes jaar later naar Tom Tom. Van de Weijer is onder andere bestuurslid van de Federatie Holland Automotive, Connekt/ITS Nederland, de High Tech Automotive Campus en het innovatieprogramma High Tech Automotive Systems.

Nieuwsbriefbanner