In 30 minuten van Amsterdam naar Parijs

Gepubliceerd:

Een transportmiddel dat zo snel moet zijn als een vliegtuig, maar het gemak heeft van een trein. De Hyperloop is een toekomstplan zoals er meer van zijn, maar wel één dat concrete vormen begint aan te nemen.

 

In de zomer van 2013 presenteert niemand minder dan Elon Musk, de directeur en medeoprichter van Tesla, een plan om de Hyperloop te ontwikkelen. Een supersnelle verbinding tussen de twee belangrijkste steden van Californië. Het is zijn visie op de hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en San Francisco, die op dat moment in ontwikkeling is. Met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX wil Musk werken aan een alternatieve hogesnelheidslijn.

Een trein door een lagedruktunnel

De Hyperloop is trein die zich niet voortbeweegt over een spoor maar door een lagedruktunnel. Door de lage druk wordt de luchtweerstand zodanig gereduceerd, dat er enorme snelheden gehaald kunnen worden. Daarnaast zweven de voertuigen in de buis, waardoor er geen rolweerstand is. Op die manier is de Hyperloop zo snel als een vliegtuig, maar dan veel efficiënter en goedkoper.

Hyperloop wedstrijd

SpaceX is een competitie begonnen voor studenten- en bedrijventeams. Om mee te mogen doen moeten de teams een prototype ontwerpen. In januari 2016 sloot de tweede ronde, waarbij de teams hun ontwerpen moesten inleveren. Van de 127 teams die een ontwerp hebben ingeleverd, mochten er uiteindelijk 25 door naar een volgende ronde. Eén van die teams is een studententeam van de TU Delft, dat zelfs de tweede positie wist te bemachtigen. Volgens teamleider Tim Houter begon het toen hij met een aantal leden van het Formula Student Team Delft het whitepaper van Elon Musk over de Hyperloop las. Toen bekend werd dat er een competitie zou komen rondom het ontwerp aarzelden ze geen moment en schreven zich in.

Een heel andere aanpak

Het team van de TU Delft viel op omdat het ervoor koos om het voertuig door middel van magneten voort te laten bewegen. Dit in tegenstelling tot de meeste andere teams die voor een propeller en luchtcompressor willen gaan. Houter: ‘We hebben alle voor- en nadelen bekeken. Het gebruik van permanente magneten bleek daaruit de beste optie.’ Het voertuig wordt bij deze variant aangedreven door de gelijke polen die ontstaan door de magneten en de aluminium baan die in de tunnel ligt. Dat maakt de Hyperloop erg efficiënt aangezien er nauwelijks energie nodig is om hem voort te bewegen. 

Prototype testen

Inmiddels is het team begonnen aan de bouw van een prototype op halve schaal. Dit prototype gaat in augustus 2016 naar Californië voor de finale. Daar wordt het getest in de speciale testbuis die hiervoor wordt aangelegd pal naast het hoofdkantoor van SpaceX. Experts van Tesla Motors, SpaceX en hoogleraren beoordelen het ontwerp en de prestaties van het prototype. Musk heeft al aangegeven dat het hiermee nog niet is afgelopen. Vanwege het enorme enthousiasme verzekert hij dat er nog een wedstrijd zal komen.

Houter en zijn team willen hun prototype snel testen in Californië: ‘We zijn nu druk met de productie van het prototype. Testen is moeilijk aangezien er nog geen baan is waarop we het prototype kunnen uitproberen. Daarom werken we nu met subsystemen. We proberen bij de verschillende onderdelen de kinderziektes er alvast uit te halen. Zo hebben we deze zomer in Amerika een goede kans om hoog te eindigen’.

Technische haalbaarheid

Hij is positief over de toekomst van de Hyperloop: ‘Het zal nog even duren voordat men daadwerkelijk in 30 minuten naar Parijs kan, maar de technische haalbaarheid lijkt goed. Mocht de Hyperloop niet op korte termijn gaan lopen dan zal dat alleen om politieke en juridische redenenen zijn.’

Nieuwsbriefbanner