The mobility revolution

Gepubliceerd:

Een explosieve groei in het aanbod van elektrische wagens, multimodaal vervoer én zelfrijdende auto’s: de ‘mobility revolution’ neemt nu echt een aanvang. Dat stelt Mobility Reporter blogger Richard Ninaber van Eyben, mobility consultant bij Athlon.

 

Recent las ik een artikel geschreven door de Amerikaan Lukas Neckermann, schrijver van het boek ‘The mobility revolution’ en deskundige met focus op het transformeren van mobiliteit. Hij beschrijft in zijn artikel een waslijst aan interessante trends die spelen op het gebied van mobiliteit. Trends die zich naar zijn zeggen zullen manifesteren in 2016. En daarmee ziet hij 2016 als het jaar van de mobiliteitsrevolutie. Bent u onderdeel van die revolutie en spreken we hier wel over trends? Laten we eens kijken.

Trends op mobiliteitsgebied

Neckermann benoemt een aantal zaken die we al kennen;  autonomie (=zelfrijdend), de opkomst van elektrisch en gedeelde mobiliteit. Kunnen we hier van trends spreken of zijn het bestaande ontwikkelingen waar wij al aan gewend zijn, maar maken we daar zelf (nog) geen gebruik van? Hij verwacht onder andere een explosieve groei in het aanbod  van elektrische voertuigen. Misschien moet u uw ‘range anxiety’, uw angst om met een lege accu langs de weg te staan, dan toch maar definitief achter u laten!

Steden gaan zijns inziens nu écht werk maken van multimodaal vervoer (personen en goederen worden met verschillende vervoermiddelen, al naar gelang behoefte verplaatst) en zij zullen de aanjagers zijn van de connecties tussen het fiets- en autodelen en openbaar vervoer. Dit natuurlijk gekoppeld aan apps die u en mij in staat stellen om onze ritten multimodaal te plannen. Makkelijk. En dan, naast de deelmodaliteit, natuurlijk elektrisch en wellicht al autonoom rijdend.

Bovendien, de sinds 1 januari van dit jaar geldende bijtellingspercentages vormen voor de zakelijke autorijders extra redenen om te kijken naar alternatieve manieren van vervoer. Alternatieven te over. Echter, wie zal dat betalen? Ik hoor menig HR manager al roepen: welke kaders stellen wij als werkgever?

Onbeperkte mogelijkheden

Ooit bezocht ik een firma en las daar een tekst die in nooit meer zal vergeten; ‘binnen de kaders zijn de mogelijkheden net zo onbeperkt, als daarbuiten’. Vervoer dan wel vervoermodaliteiten zijn gefaciliteerd. Ja, ook nu al. Het is aan u en aan mij om slimme keuzes te gaan maken. Slimme keuzes waardoor wij, waarschijnlijk met inbegrip van een financiële prikkel, gaan plannen. Het kader daarvoor? Het mobiliteitsbudget. ‘Daar is toch al jaren sprake van?’ hoor ik u nu denken. Ja en nee, er wordt vooral al jaren over gesproken.

En toch; mijn mobiliteitsrevolutie voor 2016? De doorbraak – eindelijk – van het mobiliteitsbudget. En u wordt of bent al onderdeel van die revolutie.

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner