Wagenpark vergroenen? Dit zijn de 6 succesfactoren van je beleid

Gepubliceerd:

Een groen wagenpark kan kosten en emissies drastisch laten dalen. En het geeft je organisatie ook nog eens een goede reputatie. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen. Welke doelen je ook stelt: deze zes onderdelen mogen niet ontbreken in je beleidsplan.

  1. Size does matter
    De juiste grootte van wagens en wagenpark is een sleutelfactor. Benchmark je huidige wagenparkprofiel en brandstofverbruik. Kijk naar dagelijks, maandelijks en jaarlijks gemaakte kilometers, naar gekozen routes, naar brandstofkosten, et cetera. Kijk vervolgens wat je eigenlijk nodig hebt als organisatie om dezelfde taken te kunnen doen. Ga dan na of een groenere optie voorhanden is. Of er een kleinere optie voor handen is. Misschien kun je al schrappen in het aantal auto’s en deelauto’s introduceren. Wat zijn de grootste benzineslurpers?
  2. Beperk het aantal benzinemotoren
    Wat is er nodig om het gebruik van benzine terug te brengen? Je kunt voertuigen vervangen door zuinigere of elektrische modellen. Je kunt bestaande voertuigen geschikt maken voor alternatieve brandstoffen. Je kunt ook kijken of je het aantal kilometers kunt terugbrengen door bijvoorbeeld thuiswerken verder te promoten, of zuiniger rijgedrag stimuleren. Kijk realistisch naar alle opties die je doelstellingen kunnen verwezenlijken.
  3. Maak een plan voor alternatieve brandstoffen
    Alternatieve brandstoffen zijn nodig om groener en goedkoper te opereren. Maar welke alternatieve brandstof je gebruikt en in welk voertuig, maakt nogal wat verschil. Biodiesel, elektrisch, hybride. Onderzoek hoeveel ze op emissies en kosten besparen en wat de terugverdientijden zijn. Baseer daar je keuzes op.
  4. Pas de inkoopregels aan
    Het inkoopbeleid is nog niet ingesteld op alternatieve brandstoffen. Zorg er dus voor dat inkoop weet op welke factoren nieuwe voertuigen beoordeeld moeten worden. Als het verlagen van de impact op het milieu bijvoorbeeld een factor is, ken daar dan een financiële waarde aan toe om vergelijken mogelijk te maken.
  5. Gebruik telematica
    Telematica zijn de brains achter je mobiliteitsbeleid. Het kan je van alle noodzakelijke informatie voorzien en realtime invloed uitoefenen. Routeplanners, camera’s die rijgedrag vastleggen, brandstofmanagementsystemen en ‘engine feedback’. Met behulp van telematica wordt de kans dat je doelen gaat halen een stuk groter. Hier alvast 5 tips om er nu mee aan de slag te gaan.
  6. Train je mensen
    Vergroening zit niet alleen in technologie, maar ook in mensen. Neem medewerkers mee in nieuwe procedures, leg ze goed uit hoe nieuwe voertuigen optimaal kunnen worden gebruikt. Train ze in zuinig rijden. Creëer een bonus/malussysteem, zoals Capgemini. Of stel een competitie-element in, zoals Welten.
Nieuwsbriefbanner