Vierseizoenenbanden: interessant voor jouw wagenpark?

Gepubliceerd:

Ongeveer tachtig procent van de leaseauto’s staat de komende maanden weer op winterbanden. Daarvoor moeten jouw werknemers twee keer per jaar naar de bandenzaak of een service center. Met vierseizoenenbanden scheelt dat tijd en geld.

Aan het eind van de herfst en aan het begin van de lente gaan Nederlandse automobilisten massaal naar de bandenzaak. Ook jouw collega’s zijn daar één à twee uur per keer zoet mee. Meestal onder werktijd. Zeker als je wagenpark bestaat uit een groot aantal pool- of grijskentekenauto’s, kan dit veel tijd kosten.

Vier voordelen van het gebruik van allseasonbanden

1 – Het scheelt tijd

Met vierseizoenenbanden kunnen je werknemers het hele jaar doorrijden. Als ze voorzien zijn van het M+S symbool (geschikt voor modder en sneeuw) of sneeuwvloksymbool mogen ze ook gebruikt worden in landen waar winterbanden verplicht zijn. Ze hoeven dus niet langer afspraken in te plannen om te wisselen van banden.

2 – Het scheelt euro’s

Behalve een tijdsbesparing, levert het je ook een financieel voordeel op. Per auto is nog maar één set banden nodig. Dat scheelt je jaarlijks al gauw zo’n 90 euro per auto. Deze besparing geldt overigens ook als jouw collega’s zelf voor de kosten van winterbanden moeten opdraaien.

3 – Het scheelt slijtage

Een bijkomend voordeel is dat men nooit meer op de verkeerde banden rijdt. Het kan voorkomen dat je in november winterbanden laten monteren, waarna het de hele maand december relatief warm is. Je hebt geen sneeuwvlok gezien, maar je banden zijn wel harder gesleten.

4 – Het is milieuvriendelijker

Als laatste een voordeel dat snel over het hoofd wordt gezien: allseasonbanden dragen bij aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Doordat elke auto nog maar één set banden heeft, wordt een hoop logistiek voorkomen. Daarnaast neemt het afval van overgebleven banden af en hoeven jouw werknemers niet twee keer per jaar naar het service center te rijden.

Zijn vierseizoenenbanden aantrekkelijk voor mij?

Klinkt interessant toch? Toch zijn allseasonbanden niet altijd de beste oplossing. Je moet rekening houden met je medewerker rijdt, en met wat voor soort auto. Als iemand veel in Duitsland rijdt, of met enige regelmaat Scandinavië of de Alpen opzoekt, zijn winterbanden voor zijn auto toch de betere keuze. Dit omdat winterbanden voor echte winterse omstandigheden zijn ontwikkeld, terwijl allseasonbanden toch meer een compromis zijn. Hetzelfde geldt voor een auto met veel vermogen. Bij dit soort auto’s wil je áltijd de beste band voor de weersomstandigheden, omdat je met veel vermogen meer grip nodig hebt.

Zijn er ook nadelen?

Uiteraard zijn er ook wat minpunten te benoemen: allseasonbanden slijten iets sneller dan een normale set zomerbanden. Ze slijten daarentegen minder hard dan winterbanden die bij niet-winterse omstandigheden worden gebruikt. Ook kan het brandstofverbruik licht stijgen. Deze nadelen zijn echter zo minimaal dat ze te verwaarlozen zijn. Voor de gemiddelde leaserijder die binnen de Nederlandse landsgrenzen blijft, zijn vierseizoenenbanden een uitstekende oplossing om kosten en tijd te besparen.

Wagenpark: een rekenvoorbeeld

Stel, je beheert een wagenpark van 250 auto’s. De maandelijkse meerprijs van allseasonbanden is bij Athlon 7,50 euro. Voor winterbanden is dit 15 euro, inclusief de bandenwissel en -opslag.

Per auto met vierseizoenenbanden bespaar je dan per jaar (12 maanden x 7,50 besparing op banden =) 90 euro. Op je hele wagenpark kun je dus jaarlijks (250 auto’s x 90 euro =) 22.500 euro besparen!

Nieuwsbriefbanner