mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Van reistijd werktijd maken

Gepubliceerd:

In de strijd tegen onnodige autokilometers en -kosten is de trein een aantrekkelijk alternatief. Toch blijkt het voor veel werkgevers lastig om hun medewerkers uit de auto en in de trein te krijgen. Mobility Reporter geeft je 5 tips om jouw mensen wél in de trein te krijgen.

 

Richard Ninaber van Eyben is Mobility Consultant bij Athlon en weet hoe lastig het is om leaserijders in de trein te krijgen: ‘het voordeel is evident: werknemers die met de trein reizen ervaren geen filestress. Ze kunnen doorwerken en maken ook nog eens schone reiskilometers. Een pluspunt voor organisaties bij wie maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staat.’ Natuurlijk moeten vertrek- en eindpunt goed wel bereikbaar zijn met het ov. Met onderstaande tips kun je jouw medewerkers zover krijgen dat ze wél in de trein stappen:

1. Blijf in gesprek over mobiliteit

Kijk als werkgever goed naar het reisgedrag van jouw mensen. Wie komt waar vandaan en met welk vervoermiddel? Het komt voor dat werknemer A en werknemer B uit dezelfde woonplaats komen en dagelijks heen en weer reizen naar kantoor. Maar A gebruikt een leaseauto en B komt met de trein. Vraag je dan af waarom beiden niet met de trein kunnen reizen? Waarschijnlijk heeft medewerker A al jarenlang een leaseauto en staat hij er niet eens bij stil dat de trein ook een optie is. Maak dit bespreekbaar binnen jouw organisatie. Wanneer gebruik je die auto, waar moet je zijn en kun je daar ook op een andere manier naartoe?

2. Maak van reistijd werktijd en benoem die voordelen

De tijd dat werknemers in een auto zitten is geen werktijd. Een paar telefoontjes achter het stuur wegen niet op tegen geconcentreerd door kunnen werken achter een laptop. Daarnaast is het voor de veiligheid niet aan te raden in de auto te bellen, ook al wordt dat handsfree gedaan. Maak duidelijk wat de voordelen zijn van dat uurtje doorwerken onderweg naar huis: je rond het laatste werk af en komt minder gestresst thuis aan. Datzelfde uurtje in de auto levert meer stress op (files) en zorgt ervoor dat je ’s avonds alsnog de laptop moet openslaan om het werk van die dag af te ronden.

3. Haal vooroordelen weg

Veel werknemers die verknocht zijn aan hun (lease)auto hebben een ingebouwde afkeer van de trein. Het is er vies, luidruchtig en je kunt er zelden een zitplaats krijgen, is het idee. Vraag hen eens wanneer ze voor het laats in een trein hebben gezeten? De kans is groot dat zij sinds hun studententijd niet meer met de trein hebben gereisd. Natuurlijk zijn er in de spits momenten dat treinreizigers als sardientjes in een blik meereizen, maar in de praktijk valt dit erg mee. Verplicht jouw mensen om een keer met de trein reizen, en vraag hen naar hun ervaring. Grote kans dat ze positief gestemd terugkomen!

4. Zorg voor voldoende faciliteiten

Vervoersbewijzen en bonnetjes met formulieren die ingevuld moeten worden: veel organisaties kennen nog een omslachtig declaratiesysteem. Dat medewerkers afschrikt om met het ov te reizen. Een mobiliteitskaart waarmee naast tanken ook met het ov kan worden gereisd bespaart veel administratieve rompslomp. Zorg dat je als werkgever het werken in de trein zo goed mogelijk faciliteert. Een goede laptop en een telefoon voor internetverbinding zijn cruciaal. Voorkom daarnaast geklaag over rumoerige en volle treincoupés en laat jouw mensen in de eerste klas reizen. Zo wordt reistijd ook echt werktijd.

5. Dwing een verandering af

Ingesleten gedrag veranderen is moeilijk. En wil je een verstokte autorijder in de trein krijgen dan zul je hem moeten dwingen. Er zijn organisaties waar het reisverkeer tussen  werklocaties verplicht met het ov moet worden gedaan. Die locaties moeten dan wel in de buurt van een station liggen. Het is rigide, maar zo dwing je werknemers om over het ov en hun mobiliteitsgedrag na te denken. Een ander idee: zet 3 weken lang de kilometerdeclaratie stop. Werknemers mogen geen zakelijke kilometers meer declareren, maar alleen nog kilometers die gemaakt zijn met het ov.

Nieuwsbriefbanner