mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

De populairste leaseauto’s van dit moment

Gepubliceerd:

Het afgelopen jaar is de verkoop van plug-in hybride auto’s flink toegenomen. De hoofdreden hiervoor was het aantrekkelijke bijtellingspercentage van 7 procent. In 2016 is het fiscale voordeel van die auto’s vereffend. De zakelijke rijder betaalt nu 15 procent bijtelling voor een auto met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 51 gram per kilometer. Dat verschil zorgt voor een verandering op de automarkt. 

 

In 2015 verkocht Mitsubishi ruim 9000 Outlander PHEV’s, de plug-in hybride variant van de SUV. De auto was vanwege het fiscale voordeel aantrekkelijk; wie wil er nou niet in een grote SUV rijden en toch maar 7 procent bijtelling betalen? Hetzelfde verhaal ging op voor andere plug-in hybrides, zoals de Volkswagen Golf GTE. Een snelle auto en slechts 7 procent bijtelling, dat zorgde voor uitstekende verkoopcijfers. Het aantal verdubbelde zelfs in een jaar tijd. Grote kans dat er ook binnen jouw wagenpark meerdere plug-ins rijden.

Nieuwe bijtellingsregels

Per 1 januari 2016 gelden er nieuwe bijtellingsregels waardoor de bijtelling voor plug-ins die in 2016 op kenteken gezet worden naar 15 procent gaat. Dat blijkt – zoals verwacht – een strop voor de verkoopcijfers van de auto’s. Momenteel zijn er pas zo’n 300 Mitsubishi Outlander’s verkocht, en ook soortgelijke auto’s gaan niet langer als warme broodjes over de toonbank. Vanaf 2017 is het mogelijk helemaal afgelopen met plug-ins. Vanaf dat jaar betaal je voor alle auto’s met een CO2-uitstoot hoger dan nul 22 procent bijtelling, waardoor alle fiscale voordelen verdwijnen.

Over op volledig elektrische auto’s

Gaan we dan allemaal weer in een conventionele benzine- of dieselauto rijden? Kleine kans, het fiscale voordeel op elektrische auto’s blijft. Het kabinet gaat het bezit van een elektrische auto verder stimuleren. Daarnaast blijft het bijtellingspercentage de komende jaren op 4 procent staan.

Waar de verkoop van plug-in hybride auto’s daalt, groeit de verkoop van volledig elektrische auto’s juist sterk. In de eerste vier maanden van 2016 is al ruim 300 keer een Nissan Leaf op kenteken gezet, tegenover 560 in heel 2015. De kans bestaat dus dat over enkele jaren een groot deel van jouw wagenpark elektrisch is. 

Conventionele modellen

Toch blijft elektrisch rijden voor veel leaserijders nog een brug te ver. Naast de toename in elektrische leaseauto’s zijn de conventionele auto’s nog steeds in trek. Meest bestelde leasemodel is de Peugeot 308. Dit model maakte zo’n 8% uit van het totaal aantal bestelde leaseauto’s. Niet ver daarachter volgt de Renault Clio, een wagen die ook het afgelopen jaar een behoorlijke populariteit genoot. Waarvan er overigens nog een aantal onder de oude  bijtelling wordt aangeboden!

 

 

 

 

 

Nieuwsbriefbanner