Overstappen op een elektrisch wagenpark: 5 meest gestelde vragen en antwoorden

Gepubliceerd:

Stel: uw bedrijf heeft een leasewagenpark met diesels, benzineauto’s en hybrides en u wilt verduurzamen door helemaal over te stappen op elektrisch. Hoe pakt u dat aan? Mobility Reporter blogger en Athlon mobility expert Richard Ninaber van Eyben geeft antwoord op vijf veel gestelde vragen over het optuigen van een elektrisch wagenpark.

1. Kunnen we in één keer overstappen op elektrisch rijden?

In de meeste gevallen is het niet reëel om per direct over te stappen op elektrisch voor het gehele wagenpark. Tenzij alle lopende contracten van uw gehele wagenpark op hetzelfde moment aflopen.

Reden daarvoor zijn de zogenaamde Kosten Voortijdig, de kosten om het contract voor de daadwerkelijke einddatum te beëindigen. Om deze kosten te besparen, luidt het advies om een auto te vervangen op het moment dat het contract daadwerkelijk afloopt. Kortom: een gefaseerde overstap van fossiel naar elektrisch is voor de meeste bedrijven de goedkoopste optie.

2. Wat zijn de leasekosten?

De kosten van elektrisch rijden zijn, net bij fossiele auto’s, afhankelijk van onder meer de autokeuze, het gebruik, het jaarkilometrage en de looptijd. Daarbij komen de kosten voor het laden en eventueel het plaatsen van de laadstations. Is een laadpaal bij het bedrijf voldoende? Kan er bij huis geladen worden? Kan er op eigen terrein worden geladen? Breng samen met uw leasemaatschappij al deze variabelen in kaart om een goed beeld te krijgen van de leasekosten.

3. Wat zijn de laadkosten?

Stel, uw medewerker rijdt 600 kilometer per week met de nieuw geïntroduceerde Opel Ampera E. Op basis van 45 werkweken per jaar en 3.000 vakantiekilometers, rijdt de medewerker dan 30.000 kilometer per jaar. Volgens de fabrieksopgave door Opel is de geschatte praktijkactieradius van de Ampera E 380 kilometer op 60 kWh. Uitgaande van de genoemde 30.000 kilometer per jaar gebruikt de auto 4.736 kWh per jaar.

  • Thuisladen

De kosten van thuisladen bedragen € 0,25 per kWh plus de kosten voor het plaatsen van een laadpaal. Als stelpost voor een laadpaal inclusief montage hanteren wij in dit voorbeeld € 1.500,-.

  • Laden bij Fastned (langs de snelweg)

Wij gaan uit van een abonnement bij Fastned van € 29,99 per maand en een bedrag van € 0,19 per kWh.

  • Openbaar laden

Openbaar laden kenmerkt zich door een ondoorzichtig prijsbeleid. De prijzen per kWh zijn afhankelijk van meerdere factoren: leverancier paal, eigenaar/locatie paal, pasleverancier. Kosten worden niet weergegeven bij de laadpaal, maar wel in de meeste laadapps.

Laadkosten elektrisch rijden

4. Wat kost het om de infrastructuur aan te passen?

Afhankelijk van uw bedrijfssituatie zijn er vele mogelijkheden om de infrastructuur voor uw elektrische auto’s in te regelen. Gaat u werken met een of meer laadpalen op uw eigen (bedrijfs-)terrein? Of gaat u gebruik (laten) maken van het bestaande en steeds verder uitbreidende netwerk van laadpalen? Is uw bedrijfspand gekocht en is het aan u, of is uw pand gehuurd? Gaat bij huur de eigenaar akkoord met de installatie van een of meerdere laadpunten? Blijft u überhaupt wel op de huidige locatie en zijn er al laadmogelijkheden in de directe omgeving van uw bedrijf? Is de technische installatie van het bedrijfspand geschikt voor meerdere laadvoorzieningen?

5. Wat zijn de fiscale voor- en nadelen?

In dit voorbeeld vergelijken we de elektrische Huyndai Ioniq met de Hyundai i30, die op diesel rijdt. Beide auto’s rijden 40.000 kilometer per jaar. Het leasecontract loopt 48 maanden.

Wat zien we? De leasekosten voor de elektrische auto liggen fors lager. Ook heeft de leaserijder een lagere bijtelling. Maar de jaarlijkse afdracht voor de werkgever van de BTW voor privégebruik laat een hogere last voor de werkgever zien. Of EV zelfs bij 40.000 kilometer per jaar per definitie goedkoper is, is niet te zeggen; wel in dit voorbeeld, maar de kosten verschillen per merk, model en type auto.

Elektrisch rijden fiscaal
Waar moet je verder rekening mee houden?

1. Afhankelijk van de actieradius van de elektrische auto wordt het zaak om beter te plannen en daarbij rekening te houden met laadtijd.
2. In veel autoregelingen is opgenomen dat een elektrische dan wel hybride auto alleen is toegestaan als er bij de medewerker thuis op eigen terrein geladen kan worden. Kortom: medewerkers die in een appartement wonen, kunnen meestal geen elektrische auto rijden.
3. Hoe komen we met het gezin in Zuid Frankrijk? Waar kunnen we laden? Hoe lang duurt dat dan zonder dat op de achterbank WO III spontaan losbarst? Hebben we wel de juiste stekker? Kortom: wie met een elektrische auto op vakantie gaat, moet zich een beetje voorbereiden.

Meer weten over overstappen op elektrisch rijden? Download de whitepaper ‘Van 0 naar 100 procent elektrisch’

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner