Leaseauto afpakken? Let dan goed op de levensfase van je medewerker

Gepubliceerd:

In organisaties werken meerdere generaties, met elk hun eigen mobiliteitswensen. Niet iedere werknemer heeft behoefte aan een leaseauto, maar het zijn vooral leeftijd en levensfase die de mobiliteitsbehoefte van jouw mensen bepalen. En wel hierom.

 

Autobezit is uit onder jongeren. Zij hechten minder waarde aan een auto en kiezen liever voor andere vormen van vervoer. Cijfers van het CBS bevestigen deze trend. Terwijl het aantal jongeren met 0,4% toenam, daalde het autobezit bij hen met 4,5%. Dit zie je ook terug in de mobiliteitsbehoefte van de jongere generatie werknemers. Paul Bouwmeester, Mobility Consultant bij Athlon: ‘de afnemende populariteit van de eigen auto onder jongeren is een duidelijke trend. Er is duidelijk sprake van een andere kijk op mobiliteit.’

Mobiliteitsbehoefte van jongeren

De afname van het autobezit onder jongeren is al meerdere jaren bezig. Jongeren hechten weinig waarde aan autobezit, maar hebben natuurlijk wel een mobiliteitsbehoefte. Omdat steeds meer jongeren in steden wonen is een eigen auto geen logische keuze. Dit vanwege de hoge kosten en het ruime aanbod aan andere vormen van vervoer. Deze andere manier van denken over mobiliteit ziet men terug op de werkvloer. De leaseauto is als arbeidsvoorwaarde geen eerste vereiste meer voor jongere werknemers. Zij kiezen eerder voor flexibele arbeidswoordaarden. Paul Bouwmeester: ‘de tijden zijn veranderd. Tien jaar geleden haalde de werkgever die de grootste auto kon bieden de kandidaat binnen. Nu is de werkgever met de meest aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden de winnaar.’

Generaties en levensfases

De levensfase waarin jouw medewerker zich bevindt bepaalt zijn of haar mobiliteitsbehoefte. Iemand met een gezin zal een leaseauto niet afslaan wanneer hem dit wordt aangeboden. Toch is dit volgens Paul Bouwmeester slechts een tijdelijke fase: ‘er is een fase van enkele jaren waarin een leaseauto belangrijk is, vooral wanneer er (jonge) kinderen zijn. Buiten die fase is een auto van de zaak veel minder belangrijk.’ Het is dus niet zo dat de jongere generatie werknemers géén leaseauto meer willen hebben. Het is afhankelijk van hun levensfase. En dat geldt niet alleen voor de jongere generatie. Zo is de mobiliteitsbehoefte van iemand uit de babyboomgeneratie vaak goed op te lossen met een mobiliteitsbudget in combinatie met private lease of een fietsplan.

Toch hebben veel werknemers nog altijd een leaseauto, al dan niet functiegebonden. Terwijl zij vanuit hun levensfase prima zonder kunnen. Die auto is hen nu eenmaal aangeboden.

Flexibele arbeidsvoorwaarden

Dit stelt bedrijven voor een nieuwe opgave: hoe stellen zij de verschillende generaties werknemers tevreden? Paul Bouwmeester: ‘zorg dat je flexibel bent in je mobiliteitsaanbod. Bied ze meer dan alleen een auto. En laat werknemers zoveel mogelijk zelf doen. Bied ze flexibele arbeidsvoorwaarden en kijk eens naar de mogelijkheden van een zelfservice portal. Iedere medewerker krijgt een budget en mag dit naar eigen wens besteden. Aan een leaseauto, trein of een kilometervergoeding.’ En mocht er wat overblijven dan mag men dit ook aan extra vrije dagen, een studie of pensioenaanvulling besteden.

Niet afpakken maar keuzes bieden

Conclusie: het denken over mobiliteit verandert, niet alleen onder jongeren maar ook bij oudere generaties. Spring hier als werkgever op in door meer mogelijkheden voor mobiliteit te bieden en laat jouw mensen daarin zoveel mogelijk vrij. Niet iedereen wil een leaseauto hebben. Door kritisch naar de mobiliteitsbehoefte van jouw werknemers te kijken kun je als werkgever flink besparen. Let dan wel goed op de levensfase van een medewerker van wie je de leaseauto afpakt. Voor je het weet jaag je jong talent met een gezin de deur uit!

Nieuwsbriefbanner