mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Zo voorkom je hoge kosten binnen het elektrische wagenpark

Gepubliceerd:

Elektrische auto’s zijn populair onder leaserijders. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn er ongeveer vier keer meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Ruim driekwart hiervan wordt zakelijk gereden. De lage bijtelling is de voornaamste reden waarom werknemers hun baas vragen om een elektrische auto of een plug-inhybride. Maar voor werkgevers gaan elektrische auto’s vaak gepaard met een flinke investering.

Niet alleen is het leasebedrag voor elektrische voertuigen in het algemeen hoger dan voor auto’s die volledig op fossiele brandstoffen rijden, maar er moet vaak ook geïnvesteerd worden in infrastructuur, zoals laadpalen op kantoor en bij de werknemer thuis. Daar staat wel een flinke besparing op brandstofkosten tegenover. Maar alleen als er optimaal gebruik wordt gemaakt van de elektrische voertuigen. Hier drie tips om hoge kosten binnen het elektrische wagenpark te voorkomen.

Stel de elektrische auto beschikbaar aan de juiste persoon

Plug-inhybrides en elektrische auto’s met range-extender zijn alleen zuinig wanneer ze op de batterij rijden. Zodra de batterij leeg is, wordt het een gewone benzineauto die meestal een stuk meer verbruikt dan andere auto’s in dezelfde klasse. Het is dus belangrijk dat de rijder zo veel mogelijk binnen het bereik van de batterij rijdt. In de praktijk betekent dit dat een elektrische auto niet interessant is voor werknemers die bijvoorbeeld 60.000 kilometer per jaar rijden. Het verschilt per model, maar in het algemeen is het voor werknemers die meer dan 25.000 kilometer per jaar rijden kostentechnisch slimmer om een ‘gewone’ diesel te nemen.

Zorg voor voldoende oplaadpunten

Om zoveel mogelijk op de batterij te kunnen rijden, moeten de gebruikers van de elektrische auto’s wel in staat zijn om die regelmatig op te laden. Meestal wordt bij een elektrische auto als extra dienst het plaatsen van een laadpaal bij werknemer thuis aangeboden. Ook moet de werkgever ervoor zorgen dat er genoeg laadpalen op kantoor aanwezig zijn. De kosten voor een laadpaal verschilt nogal per situatie, maar gemiddeld kun je rekenen op 1.300 euro per laadpaal. Dit brengt misschien extra kosten met zich mee, maar als werknemers daardoor meer – relatief goedkope – elektrische kilometers gaan maken, dan betaalt zich dat zeker terug. De prijs per kilometer van een plug-inhybride stijgt met ongeveer 80 procent als de batterij leeg is. Let er in de winter wel op dat de laadpaal en stekker niet vastvriezen.

Zorg dat werknemers de laadpalen zo veel mogelijk gebruiken

Het succes van een elektrisch wagenpark valt of staat met het gedrag van de gebruiker. Er zijn verschillende manieren om werknemers te bewegen om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Eén van de mogelijkheden is het aanpassen van de autoregeling voor elektrische auto’s, bijvoorbeeld door het invoeren van een beperking op tanken van brandstof. Als een werknemer weet dat de brandstof boven een bepaald bedrag voor eigen rekening is, zal dat een incentive zijn om zo veel mogelijk elektrisch te gaan rijden. 
Ook is het slim om het verbruik goed te monitoren. Niet alleen geeft dit de werkgever inzicht in de kosten, maar het kan ook gebruikt worden om werknemers bewust te maken van hun rijgedrag. Op basis van deze data zou je zelfs een wedstrijd kunnen opzetten voor de meest milieuvriendelijke werknemer: een extra manier om werknemers hun best te laten doen om zuinig te rijden.

Nieuwsbriefbanner