mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

In drie stappen naar een eerlijker HR-leasebeleid

Gepubliceerd:

Een auto van de zaak mag voor werknemers een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde zijn, voor de HR-manager is de leasewagen ook een kopzorg. Onder andere omdat ongelijkheid tussen werknemers en hoge onvoorziene kosten continue op de loer liggen. Maar gelukkig zijn er manieren om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Mobiliteitsexpert Paul Bouwmeester geeft er alvast drie.

Een kostenefficiënt en vooral rechtvaardig leasebeleid uitzetten als HR-manager is geen sinecure. De worsteling begint al met de vraag: wie krijgt een auto van de zaak en wie niet? En de kwestie of de felbegeerde vierwieler een uitkomst is van de onderhandelingen of onderdeel van de functie. Weet je dat, dan ben je er nog niet, want hoeveel zakelijke kilometers rechtvaardigen bijvoorbeeld een ‘functionele’ toewijzing? En wat doe je met functionele auto’s die na verloop van tijd te weinig zakelijke kilometers rijden en dus niet meer voldoen aan de toewijzingseis?

Daarbij komt nog het vraagstuk rond privégebruik. Onder het mom “Ik betaal bijtelling, dus ik ga ermee rijden ook!”, leggen leaserijders heel wat privé-kilometers af. Even dat goedkope kinderfietsje op Marktplaats ophalen, 300 km heen en terug. Waardoor je als bedrijf dus meebetaalt aan deze uiteindelijk toch niet zo goedkope kinderfiets . En dan rijdt de ene werknemer ook nog meer privé-kilometers dan de ander. Kortom: voor HR-managers liggen ongelijkheid en daaruit voortvloeiende kosten constant op de loer. Maar gelukkig zijn er drie manieren om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Neem alle huidige regelingen onder de loep

Door je huidige wagenpark en toewijzingsregels in kaart te brengen, zie je snel genoeg of ook jouw organisatie scheefgroei kent. Heb jij bijvoorbeeld 20.000 zakelijke kilometers als jaarlijkse grens getrokken voor functionele leaseauto’s, dan weet je ook hoeveel auto’s dit aantal niet halen. Kijk ook of het nog marktconform is om bijvoorbeeld alle leidinggevenden een leaseauto te geven als secundaire arbeidsvoorwaarde. Kun je je bijvoorbeeld ook beperken tot het senior management en de rest een mobiliteitsbudget geven? Door samen met je leasemaatschappij zo’n overzicht te maken, zie je direct de pijn- en winstpunten.

Bekijk of je huidige leasebudget nog marktconform is

Veel HR-managers geven hun werknemers een leasenorm in de vorm van een vast bedrag per maand. Meestal is dit bedrag ‘ooit een keer’ ongeveer als volgt bepaald: mijn accountmanager zit in categorie III en moet een VW Passat Station diesel kunnen rijden. Deze kost € 800 per maand, dus dit is het budget voor categorie III. Maar tegenover een vast bedrag staat een variabele markt van continue veranderende brandstof- en rentetarieven, courantheid van modellen en fiscale maatregelen. Kortom: de auto die gekoppeld is aan het vaste bedrag binnen de leasenorm kan in de loop der tijd duurder uitpakken dan je in eerste instantie dacht en is dus niet meer marktconform. Door samen met je leasemaatschappij een nieuw marktconform leasebudget te bepalen, weet je zeker dat je niet teveel betaalt.

Kilometers meetbaar maken

Ben je met je werknemer overeengekomen dat ook privé-kilometers vergoed worden? Dat kan dat flink in de papieren lopen. Door normen en maxima in te stellen, krijg je grip op de financiën en hef je ongelijkheid op. Stel bijvoorbeeld als norm in: het maximale aantal te vergoeden jaarlijkse privé kilometers is 10.000. Rijdt iemand meer? Dan betaalt hij voor de extra kilometers zelf een vaste variabele kilometerprijs. Rijdt iemand minder, dan krijgt ‘ie wat terug. Dit is eerlijk en geeft jou de mogelijkheid de variabele kosten te budgetteren. Zo voorkom je een hoop nare verrassingen achteraf.

Meer weten over hoe je met een adequaat HR-beleid scheefgroei en hoge kosten voorkomt? Lees binnenkort ons uitgebreide whitepaper over dit onderwerp.

Over de auteur:
Paul Bouwmeester is expert op het gebied van Fleet & Mobiliteitsmanagement. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder
.

Nieuwsbriefbanner