mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

De oplaadpaal van de zaak – wat mag wel (en wat niet!)

Gepubliceerd:

Rijden jouw medewerkers ook elektrisch? Dan regel je natuurlijk ook een oplaadpaal op het werk. Drie zaken om (fiscaal gezien) rekening mee te houden.

Onlangs besloot het kabinet dat een oplaadpunt niet tot loon in natura mag worden berekend. Hoe het dan wel zit? Mobility Reporter zet de drie belangrijkste punten voor belastingvoordeel met een oplaadpaal op een rij:

  1. Oplaadpaal aftrekbaar (als auto vermogen van de zaak is)
    Behoren de elektrische auto’s uit jouw wagenpark tot het ondernemingsvermogen? Dan zijn de kosten voor de plaatsing van een oplaadpaal op de zaak fiscaal aftrekbaar. Dit bedrag telt dan niet mee in de bijtelling. Dat geldt ook als je een oplaadpunt plaatst bij het huis van een medewerker die in een elektrische auto van de zaak rijdt.
  2. Ook elektriciteit is aftrekbaar
    De elektriciteit die je verbruikt bij het opladen van de elektrische auto zijn eveneens aftrekbaar. Jouw medewerkers mogen de elektriciteit die zij verbruiken tijdens het opladen van de auto onbelast bij je declareren.
  3. Privéauto? Geen fiscaal voordeel
    Dit geldt echter niet als je een laadpaal verstrekt voor een werknemer die in een eigen of en privé geleasete elektrische auto rijdt. In dat geval geldt gewoon de maximale fiscaal onbelaste reisvergoeding van € 0,19 per zakelijke kilometer. 

Vaker dit soort nieuwtjes ontvangen? Volg Mobility Reporter op Twitter, Facebook en LinkedIn!

Nieuwsbriefbanner