mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Dit betekent de nieuwe bijtelling voor het wagenpark

Gepubliceerd:

Worden plug-in hybrides het kind van de rekening? En zien we grote verschuivingen in de verhouding zakelijke-privé leaseauto’s? Dit zijn de gevolgen van de nieuwe bijtellingsregeling volgens Marchel Koops, commercieel directeur bij Athlon.

Hoewel de plannen van staatssecretaris Wiebes van Financiën nog niet door de Kamer zijn, ziet het ernaar uit dat de bijtelling volledig op de schop gaat. Volgend jaar gaat het aantal bijtellingcategorieën al terug naar vier en in de daaropvolgende jaren loopt deze terug naar twee: 4% voor volledig elektrische auto’s en 22% voor de rest. Bovendien geldt de volledige bijtelling alleen voor de eerste 50.000 euro van het aanschafbedrag.

3 vragen én antwoorden over de nieuwe bijtelling:

Hoe kan jouw leaserijder nog profiteren van de lage bijtelling als het leasecontract doorloopt?

‘Voor wagenparkbeheerders is het een relevante vraag: dien ik mijn huidige contract uit of koop ik hem versneld af? Aan het afkopen van je contract zijn natuurlijk kosten verbonden. Misschien is een leaserijder veel voordeliger uit wanneer hij nog dit jaar een auto uit de 7%- of 14%- categorie aanschaft. De bijtelling voor auto’s in de categorie 7% loopt namelijk komend jaar al op tot 15% en voor die uit de categorie van 14% tot 21%. Ik verwacht overigens wel dat autofabrikanten met hun prijzen moeten zakken, om in te kunnen blijven spelen op de vraag.’

Wordt de hybride auto het kind van de rekening?

‘De afgelopen jaren was er een run op plug-in hybrides, die van 0% bijtelling kwamen. Nu ze geleidelijk in de categorie 22% terechtkomen, kun je het tegenovergestelde verwachten. Al normaliseert de vraag na verloop van tijd wel weer. Wagenparkbeheerders en leaserijders gaan eerder voor kleinere, meer voordelige modellen; die automatisch ook zuiniger zijn. Elektrisch rijden krijgt wel een positieve stimulans. De vraag vanuit de zakelijke markt naar deze auto’s zal alleen maar toenemen, ook omdat het aanbod van deze modellen steeds groter wordt.’

Betekenen de nieuwe bijtellingsregels dat leaserijders en wagenparkbeheerders massaal overstappen op privé lease?

‘Nee, een zakelijke leaseauto is voor de meeste mensen voordeliger dan privé lease. Voor wagenparkbeheerders zijn de autokosten bij privé lease immers niet aftrekbaar. Uiteindelijk draait het toch om het kostenplaatje. Bedrijven zullen hun werknemers een beperktere keuze bieden uit met name de zuinigere modellen. En eerder onderzoeken of andere vervoersmogelijkheden niet voordeliger en net zo efficiënt zijn. Dat gaat ook samen met de bredere trend dat de leaseauto steeds minder als statussymbool geldt. Meer bedrijven zoeken naar mobiliteit op maat.’

Nieuwsbriefbanner