mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Dé vier manieren om te besparen op je leasekosten

Gepubliceerd:

De zakenreiziger wil weer een duurdere en luxere leaseauto. Dit blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2015. De laatste jaren werd de leaseauto vooral uitgezocht op basis van kosten. Een lagere bijtelling, minder verbruik en minder emotie om het type auto zorgden ervoor dat de kostbare leaseauto naar de achtergrond verdween. Nu lijkt het tij weer gekeerd.

De bijtelling speelt steeds minder een rol bij de keuze van de leaseauto, aldus Richard Ninaber van Eyben, Mobility Consultant bij Athlon. ‘Werkgevers lopen vanaf 2017 tegen de nieuwe fiscale regels aan: alle modellen, behalve elektrisch, gaan naar één tarief (22%). Hiermee vervalt de fiscale drijfveer om slimmer om te gaan met het budget.’ Wat betekent dit voor de werkgever die zijn medewerkers toch in een goedkopere leaseauto wil krijgen? ‘Werknemers denken vooral in financiële prikkels. Het moet wat opleveren, geld, een bonus extra vakantiedagen. Ik noem het de “What’s in it for me?” mentaliteit.’

Vier mogelijkheden om je medewerkers in een goedkopere leaseauto te krijgen

Bedrijven die hier tegenaan lopen moeten hun mensen dus of iets kunnen bieden of ervoor kiezen om de confrontatie aan te gaan. Wij hebben vier mogelijkheden voor je geselecteerd.

Vrij keuze: de vakantiebundel

Een recent product op de leasemarkt is de vakantiebundel: medewerkers krijgen een vast bedrag per maand en kunnen hiermee een leaseauto kiezen. Zij kunnen kiezen voor een dure leaseauto maar verbruiken hiermee het volledige budget of gaan er zelfs overheen. In dat geval moet er worden bijbetaald door de medewerker. Kiest men voor een kleinere, zuinige en dus goedkopere auto, dan blijft men onder het bedrag. Het verschil wordt in een speciaal potje opgespaard dat de leasemaatschappij beheert. Hiermee kan de medewerker kiezen om een aantal weken per jaar een grotere auto te huren voor bijvoorbeeld vakanties. Op deze manier lijkt de vakantiebundel een ideaal product om werknemers een goedkope leaseauto te laten kiezen.

De autoregeling moet wel worden aangepast en de mogelijkheden zijn vanwege fiscale regels in ons land beperkt. In sommige landen is het zelfs mogelijk om te sparen voor treinkaartjes of vliegtickets!

Iets strenger: standaardisatie

Een andere maatregel om medewerkers richting een goedkopere leaseauto te sturen is standaardisatie. Iets minder vrijblijvend, dat wel, maar het kan werkgevers een forse besparing opleveren. Werknemers met een functionele auto gaan verplicht in dezelfde auto rijden. Geen uitzonderingen, en dus geen verschil en scheve gezichten. Het voordeel is dat de aankoop stukken goedkoper is; de leasemaatschappij helpt je hier graag mee. Denk in dit verband ook aan de inwisselbaarheid van de wagens. Het is beheersbaarder omdat je van alle smaken af bent. Onderhoud, inruil en contracten die doorlopen zijn in dit geval een veel kleinere kostenpost. Scheve gezichten? De praktijk wijst uit dat na wat gemor iedereen er binnen twee weken aan is gewend.

Shocktherapie: de deelauto

Nog een stap strenger, maar wie echt wil besparen op leasekosten en minder gevoelig is voor tegenstribbelende medewerkers kan ook overstappen op de deelauto. Een drastische stap; de eigen leaseauto gaat de deur uit en iedereen binnen het bedrijf krijgt een vergoeding voor het woon-werkverkeer. Meer niet. Zakelijke kilometers worden gemaakt met een aantal auto’s die op de zaak staan. Met een agenda kunnen medewerkers de auto reserveren. De werkgever houdt grip op de kosten en weet precies waar de kilometers voor worden gemaakt.

Simpel: verlaag het leasebedrag

Tenslotte de simpelste manier om medewerkers uit hun dure leaseauto te krijgen: verlaag hun leasebedrag. Ook dit zal scheve gezichten en de nodige protesten oproepen, maar werkgevers die echt willen besparen kunnen dit goed uitleggen. Door het leasebedrag te verlagen moet de medewerker wel voor een goedkopere en zuinigere auto kiezen. Door als organisatie te verwijzen naar de hogere kosten zoals de bijtelling, houderschapsbelasting en stijgende brandstofkosten kunnen organisaties dit prima uitleggen. Een laatste tip: pas deze verlaging over het hele bedrijf toe. Als van alle medewerkers verwacht wordt dat zij inleveren en de baas blijft in een dure leaseauto rondrijden, dan komt u niet ver.

Nieuwsbriefbanner