mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

De verborgen agenda van de automobilist

Gepubliceerd:

Ik hoor je denken: wat bedoel je nu? Ik doel op de privéagenda die
 je medewerker niet deelt met zijn werk. Het is de agenda die hij niet synchroniseert met de Outlook van zijn werk, zodat zakelijk en privé gescheiden blijven. Ik denk dat je moet beginnen met het samensmelten van die agenda’s als je mobiliteitsgedrag écht wilt veranderen.

Juist in die privéagenda vertoont de medewerker namelijk vaak al het gedrag dat je ook graag in zakelijk verkeer wil zien. Gedrag dat leidt tot zo min mogelijk reisbewegingen. Dus reizen als het nodig is en dan op de meest efficiënte wijze in geld, tijd en ook in CO2-uitstoot. Het verschil tussen de twee agenda’s is een andere opvatting van planning. De medewerker die zweert bij zijn auto voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten, kiest privé vaak tussen vele vervoersvormen.

Verandering starten in agenda’s

Hij kiest flexibeler tussen openbaar vervoer, fiets en auto. Hij bekijkt elk geval op zichzelf en bepaalt op het moment zelf welke vervoersoplossing het beste past of het meest comfortabel is. Het lijkt er op dat zodra de zakelijke Outlook wordt geopend de knop tegelijk omgaat.
De auto van de zaak en de tankpas doen het altijd: dat is mijn preferente vervoerwijze. Alsof vertrektijd, aankomst en reisduur variabelen zijn die je berekent op basis van één constante: vervoer met de auto. Tuurlijk, er is meer aan de hand dan die verborgen agenda. De auto is een statussymbool en hij geeft een gevoel van ‘leveringszekerheid’. Je komt gegarandeerd aan op je bestemming. Maar veel mensen hebben geen oog meer voor alternatieven die sneller, goedkoper en prettiger kunnen zijn. Wonderlijk, want in privéagenda’s maakt iedereen keuzes als de kritische consument van nu. Mobiliteitsgedrag in de organisatie beïnvloeden, is wat mij betreft een kwestie van letterlijke agendasetting. Als je de verandering weet te starten in de agenda’s, dan maak je geleidelijk de verandering in de hoofden. Als jouw medewerkers zakelijk de keuzes maken die zij privé maken, dan neem je samen reuzenstappen voorwaarts. Een voorbeeld: waarom let je bij het tanken met de tankpas niet op wat het kost, terwijl je privé op ‘dwaze donderdag’ in de rij staat bij de Tango?

Laat jouw mensen kritisch naar hun werkagenda kijken. Als ze klaar zijn voor verandering en het dragen van verantwoordelijkheid voor de eigen planning, dán kun je ze tools geven om vervoersalternatieven te gebruiken. De tools die ze daarvoor altijd links lieten liggen. Een basaal vertrekpunt is er al: we weten allemaal dat de goedkoopste en schoonste kilometer de niet gereisde kilometer is.

Over

Richard Ninaber van Eyben is expert op het gebied van Fleet & Mobility management. Als Mobility Consultant bij Athlon geeft hij organisaties advies om hun mobiliteitsbeleid duurzamer en goedkoper in te richten, zonder afbreuk te doen aan de praktische behoeften van de leaserijder, de HR-manager en de wagenparkbeheerder.

Nieuwsbriefbanner