Mag jouw medewerker zijn leaseauto uitlenen?

Gepubliceerd:

Leaserijders worden geacht als een goed ‘huisvader’ om te gaan met hun auto. Hoewel de vierwieler voelt als eigendom, is dit niet het geval. Het blijft een auto van de zaak. Maar in hoeverre bemoeit die zaak zich met de auto?

 

Mag een leaserijder zijn of haar auto zomaar uitlenen? Bijvoorbeeld omdat de buurman gebruik wil maken van de trekhaak die de leaserijder wel heeft, maar hij niet. Of kun je wat centen bijverdienen door de auto in de stille uren te verhuren? De regels zijn er niet altijd even duidelijk over, dus verdient het de moeite om er eens even goed in te duiken.

Elke verzekeraar, elke leasemaatschappij en elke werkgever houdt er zijn eigen regeltjes op na. Dus enige kennis van zaken wat kleine lettertjes betreft, is wenselijk wanneer iemand van plan is om de auto van de zaak net iets anders in te zetten dan gebruikelijk.

Driehoeksrelatie

“Bij zakelijke lease spreken we van een driehoeksrelatie: werkgever, leasemaatschappij, leaserijder. De relatie tussen leasemaatschappij en rijder is vaak heel zakelijk, waarbij zelden wordt gekeken naar wie een auto bestuurt. In de Algemene Leasevoorwaarden wordt het gebruik van auto beperkt tot de aangewezen Leaserijder, in de praktijk is dat niet zo. Dat de partner rijdt, klinkt heel logisch. Maar ook als buurman of neef rijdt en er gebeurt iets, dan zal de schade gewoon afgewikkeld worden. Behoudens de gewoonlijk voorkomende uitsluitingen, zoals bovenmatig alcoholgebruik”, vertelt Michel van Dam, Manager Insurance bij Athlon.

Extra regels

Een ander verhaal is de relatie tussen werkgever en werknemer. De werkgever stelt de auto ter beschikking en neemt meestal de leasevoorwaarden van de betreffende maatschappij over. Maar er kunnen extra regels worden toegevoegd. Bijvoorbeeld dat een auto niet mag worden uitgeleend omdat dan niet meer duidelijk is hoe er mee wordt omgegaan. Een buurman heeft een andere relatie met een leaseauto dan de rijder zelf. Zeker wanneer zo’n leaseauto is voorzien van bedrijfslogo’s en dergelijke. “Een werkgever of wagenparkbeheerder wil graag grip houden op de situatie. Want komen er ineens veel meer schades binnen, dan kan de verzekeraar overgaan tot premieverhoging. Als je dan een wagenpark hebt, dan heb je het meteen over serieus geld”, aldus Van Dam.

Gedekt

Zolang als de rijder een derde machtigt om te rijden in zijn of haar leaseauto, is eventuele schade in elk geval gedekt. Dat er daarna misschien onenigheid ontstaat over oneigenlijk gebruik, is een ander hoofdstuk. Vandaar dat het voor bijvoorbeeld werkgevers of wagenparkbeheerders van belang is dit soort zaken breed te communiceren onder de eigen leaserijders. Vooral nu autodeelconcepten, zoals Snappcar, in opkomst zijn. Iedereen kan hier zijn auto te huur aanbieden. Of je dit mag en kan, is dus de vraag. “Het commercieel inzetten van je leaseauto mag meestal niet. Nog afgezien van de gevolgen die dit kan hebben voor meer-kilometers en bijtelling”, vertelt Van Dam. “Overigens is dit auto delen nou net iets dat wij wel stimuleren bij private lease. Dan geven we zelfs korting op het leasetarief om de deelauto-economie te stimuleren. Waarbij natuurlijk wel geldt dat ook hier het contractueel vastgelegde aantal kilometers in de gaten moet worden gehouden om extra rekeningen te voorkomen.”

Met andere woorden: check de regels goed, voordat je je buurman ten dienste wilt zijn. “Het is iets wat niet vaak voorkomt. Immers, je eigen auto leen je ook niet zomaar uit. Dan rij je liever zelf, samen met de buurman en het karretje”, zegt Van Dam tot slot.

Nieuwsbriefbanner