mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Zo check je de bereikbaarheid van jouw locatie

Gepubliceerd:

De economie trekt aan en de files groeien weer. Je medewerkers klagen over langere reistijden door drukte op de weg. De betrouwbaarheid van hun reistijd neemt af en ze moeten meer marge nemen om op tijd te komen. Hoe lang ze onderweg zijn verschilt per locatie. Daarnaast maakt het ook uit waar je medewerkers wonen én hoe ze naar het werk reizen. Hoe zit dit precies voor jouw situatie ?

 

Je kunt dit heel makkelijk zelf online onderzoeken. Innovatie-adviseur en Mobility Reporter blogger Daan van Egeraat legt uit hoe dat gaat en wat het oplevert aan de hand van 2 voorbeeldwerkgevers.

We kiezen twee werkgevers, één in Amsterdam Zuidoost en de ander in Maastricht. Je ziet steeds 3 kaarten: de situatie daluren huidig, de situatie spits huidig, en de situatie spits 2020. De gekleurde ringen zijn zones van reistijd om naar het kantoor te reizen. Van geel: minder dan 15 minuten, naar donkerbruin: van 90 tot 120 minuten,. In het verschil tussen de linker en middelste afbeelding zie je het effect van de ochtendspits op de bereikbaarheid van het kantoor. In het verschil tussen de middelste en rechter afbeelding zie je het effect van de groei van de files van de huidige situatie naar 2020.

 

Verschil in reistijd en regio

Je kunt goed zien hoe verschillend de beide locaties zijn. Het effect van de spits is in Amsterdam veel groter dan in Maastricht. Veel medewerkers komen in een anders gekleurde reistijdzone terecht. Ook het verschil met 2020 is in Amsterdam veel groter. Bij de werkgever in Amsterdam Zuidoost heeft nu 46% vqn de medewerkers meer dan 10 minuten vertraging, in 2020 is dat 88%. Bij ‘Maastricht’ is dat percentage slechts 4% – en dat blijft zo. In Maastricht verbetert de autobereikbaarheid in 2020 zelfs iets.

blog-amsterdam

Figuur 1. Werkgever 1: Amsterdam Zuidoost

 

blog-maastricht

Figuur 2. Werkgever 2: Maastricht

Mobiliteitsbeleid herijken

Deze inzichten kunnen een beginpunt zijn voor een herijking van je mobiliteitsbeleid. Bied jij je medewerkers al flexibele werktijden? Oxxio kon de achteruitgang van de bereikbaarheid naar 2020 compleet opvangen door invoering van flexibele werktijden. Zijn je ICT-voorzieningen op orde voor tijd- en plaatsonafhankelijk werken? Wat kan openbaar vervoer betekenen voor jouw medewerkers? In de ergste gevallen, en wanneer je huurcontract afloopt: is er een slimmere vestigingslocatie denkbaar?

Scan jouw reistijden

Je kunt deze scan zelf doen. Ga naar deze pagina, breng je mobiliteit in kaart en zie waar de pijnpunten zitten.

Meer weten?

Download ook de gratis whitepaper van Athlon met een stappenplan, case en tips om ook jouw bedrijf bereikbaar te houden in de stad.

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

    Nieuwsbriefbanner