Brandstof besparen?

Gepubliceerd:

Als er een award zou bestaan voor de zuinigste chauffeursklasse van Nederland dan zou deze zonder twijfel pronken in de trofeekast van taxichauffeurs die mensen in een rolstoel van A naar B brengen. Los van dat het een prachtig beroep is, besparen zij gemiddeld bijna 10% procent op de brandstofkosten vergeleken met het landelijk gemiddelde. De reden? Deze chauffeurs rijden voorzichtiger en comfortabeler. Dat levert niet alleen een prettige rit op, maar ook een brandstofbesparing van gemiddeld 7,5% procent. En daar kunnen ook wagenparkbeheerders veel van leren.

Brandstof besparen

De brandstofbesparing zit vooral in de volgende elementen:
1. Remmen: om het comfort te vergroten, is de remweg groter. Er wordt meer geremd op de motor en de rempedaal wordt minder hard ingetrapt.
2. Optrekken: de bestuurder vertrekt nooit met gierende banden, maar trekt langzaam op.
3. Stationair draaien: doordat ritten op afgesproken tijden plaatsvinden, hoeft de chauffeur niet lang stationair te draaien.
4. Snelheid: er wordt minder hard gereden.
5. Bochten: comfort betekent langzamer door de bochten heen. procent.

Brandstofbesparing is voor ieder wagenpark anders. Het uiteindelijke brandstofverbruik wordt bepaald op basis van type auto, de bedrijfscultuur, de activiteiten van de organisatie en tal van andere parameters. De rolstoelchauffeurs bouwen bijvoorbeeld extra tijd in voor hun rit. Een luxe die een koeriersdienst zich weer niet kan permitteren. Maar tegelijk: wie let op remmen, optrekken, stationair draaien, snelheid en bochten realiseert een flinke kosten- en milieubesparing.

Nieuwsbriefbanner