mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Benchmark je Mobiliteitsbeleid

Gepubliceerd:

Milieuzones, strengere uitstootnormen en aangepaste bijtellingsregels. Nu de milieuwetgeving steeds strenger wordt is het zaak voor werkgevers om hun mobiliteitsbeleid te herzien. Steeds meer bedrijven zorgen voor alternatieve vormen van vervoer, of verduurzamen hun wagenpark. Denk aan deelauto’s, elektrisch rijden of het aanbieden van fietsplannen en ov-kaarten.

Vanuit de Wet Milieubeheer heeft de werkgever een zorgplicht rond het thema mobiliteit. Wat voor gevolgen heeft dit voor hen? Veel. Al jaren hangt het zogenaamde ‘Puntensysteem’ boven de markt. De overheid dreigt met invoeren wanneer werkgevers niet opschieten met slimme en flexibele mobiliteit voor hun medewerkers.

Hoe scoor jij?

Tot nu toe is dit puntensysteem er nog niet gekomen. Werkgevers-organisaties als VNO-NCW verzetten zich met hand en tand. We wachten het af. Dat neemt niet weg dat jij best eens kunt toetsen waar je staat als werkgever. Vrijblijvend, voor eigen consumptie. De ervaring toont, dat dit verrassende resultaten kan opleveren. We vergelijken de uitkomsten bij 2 werkgevers, rond de 3 deelonderwerpen ‘auto’, ‘fiets’ en ‘openbaar vervoer’.

Score ‘Auto’: werkgever A versus B

Werkgever A  heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Er is voor het leasebeleid een absoluut maximum gesteld aan de emissie. Dit gaat  verder dan een labelbeleid. Toch scoort werkgever A veel lager dan werkgever B. Werkgever B heeft rond de auto een veel completer beleid geformuleerd rond duurzaamheid.

Score 'auto'

Score ‘auto’

 

Score ‘Fiets’: werkgever A versus B

We zien hetzelfde beeld bij het deelonderwerp Fiets. Werkgever B heeft veel meer opties ingevuld dan werkgever A. Dit hoeft niet te betekenen dat werkgever A slecht beleid heeft. Bij sommige werkgevers is de fiets voor weinig medewerkers een optie in het woon-werk verkeer. Bijvoorbeeld omdat de gemiddelde woon-werk afstand groot is.

Score 'fiets'

Score ‘fiets’

Score ‘Openbaar Vervoer’: werkgever A vgl. B

We zien dit zelfde beeld terug in de score op het onder deel Openbaar Vervoer. Werkgever B scoort veel hoger dan zijn collega. Het kan zijn, dat de vestigingslocatie van A geen goede ontsluiting per openbaar vervoer heeft. Of dat medewerkers op locaties wonen met slechte ontsluiting per OV. Maar ook kan hier sprake zijn van laaghangend fruit. Dat kan bijvoorbeeld interessant zijn wanneer er een parkeerprobleem is, of wanneer de organisatie wil verduurzamen.

Score 'OV'

Score ‘OV’

Scan jouw organisatie – of laat je ontzorgen

Je kunt deze scan zelf doen hier op het scanportaal van Mobiliteit.NU. Je vindt de scan onder het kopje Slim Reizen. Of vraag Athlon of jouw leasemaatschappij dit voor je te verzorgen.

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

Nieuwsbriefbanner