Benchmark je Leasebeleid

Gepubliceerd:

Het leasebeleid is vaak onbespreekbaar

Is binnen jouw bedrijf de leaseauto een heilige koe? Bij sommige werkgevers is een kwart of zelfs de helft van de leaseauto’s arbeidsvoorwaardelijk. Dat kan discussie opleveren bij het koffieapparaat. Discussies die jij als werkgever juist wil voorkomen.

 

Maak je leasebeleid transparant

Het bespreekbaar maken van het leasebeleid binnen organisaties kan lastig zijn. Het helpt wanneer je kunt laten zien hoe goed of hoe slecht jouw organisatie het doet in vergelijking met andere werkgevers. Daarom heeft Mobiliteit.NU samen met Athlon een Benchmark Leasebeleid ontwikkeld. Die toont hoe jouw leasebeleid scoort op de drie dimensies People, Planet en Profit. En je kunt jouw score vergelijken met de benchmark. Een lage of hoge score impliceert niet dat je het slecht of goed doet, wél waar je staat.

 

Score People: werkgever A vgl. B

In deze score gaat het om de arbeidsvoorwaardelijke invalshoek: om de gemiddelde prijs, inhoudingen en verstrekkingen. Werkgever A biedt de medewerker gemiddeld duurdere auto´s plus een vergoeding voor tanken in het buitenland én de mogelijkheid voor een budget in plaats van de auto. Het leasebeleid van Werkgever B zit dichter bij de benchmark dan het beleid van A.

 

Grafiek-People_1

Grafiek 1

 

Score Planet: werkgever A vgl. B

In deze score gaat het om de invalshoek duurzaamheid: om de mogelijkheid van anders reizen en om de emissie. Hier scoren Werkgever A en B precies gelijk.

 

Grafiek-Planet_2

Grafiek 2

 

Score Profit: werkgever A vgl. B

In deze score gaat het om de invalshoek kosten: om de instrumenten die de werkgever heeft om de kosten in de hand te houden. Werkgever B gaat hierin verder dan Werkgever A, maar laat toch nog opties liggen.

 

Grafiek-Profit_3

Grafiek 3

 

Scan jouw organisatie – of laat je ontzorgen

Meer weten of de leasebeleid scan? Neem dan contact op met Athlon.

Over

Daan van Egeraat is directeur van Montefeltro, een onafhankelijk adviesbureau voor projectmanagement en innovatie. Zijn visie is dat belonen van gewenst gedrag van medewerkers voor werkgevers grote kansen biedt, maar dat we het vooral simpel moeten houden.

Nieuwsbriefbanner