mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Auto delen met de buren

Gepubliceerd:

Een leaseauto is de normaalste zaak van de wereld. Maar leg je het fenomeen onder de loep om te checken op kostenplaatje, milieuprestatie en vooral het nut, dan blijkt het soms niet de meest ideale vervoersoplossing. Een deelauto kan dan uitkomst bieden. Ook samen met andere bedrijven.

 

Uit onderzoek blijkt dat leaseauto’s die aan vaste berijders zijn toegewezen veel stilstaan: zij rijden slechts acht tot tien procent van de tijd. De rest van de tijd brengen ze door op een parkeerplaats, nemen hier ruimte in en kosten dus geld.

Efficiënter

Om efficiënter gebruik te maken van mobiliteit zou bijvoorbeeld een deelauto uitkomst kunnen bieden. Vooral dankzij moderne toepassingen is de inzet hiervan een stuk eenvoudiger geworden. ‘Via een app kun je zien wáár de deelauto is, wanneer deze weer terug is en hoe de rest van de planning er uitziet. Met een druk op de knop reserveer je hem vervolgens. Zo simpel is het’, zegt Paul Bouwmeester, Mobility Consultant bij Athlon. Hij spreekt over het Athlon-deelautoconcept, Car2Use.

Je kunt deze auto’s inzetten voor personeel dat geen leasewagen heeft – omdat ze gekozen hebben voor openbaar vervoer of met de eigen auto of fiets komen – en zelfs voor jouw mensen die niet eens in aanmerking komen voor ‘bedrijfsvervoer’, maar slechts af en toe de deur uit moeten voor een bezoekje aan een klant. ‘Maar je kunt zo’n auto ook delen met andere bedrijven op een bedrijventerrein. Een auto delen met de buren, zonder risico’s. Je hoeft alleen te zorgen voor een vaste parkeerplek, de auto wordt door ons geleverd en is te boeken middels een app. Het is een zogenaamde ‘connected car’, een auto die via allerlei mobiliteitssystemen laat weten waar hij is en wie erin rijdt. Zodoende krijgt elke deelnemer een accurate factuur. Je betaalt alleen voor de kilometers die je eigen mensen maken, niet voor de ritten van je buurman’, aldus Bouwmeester.

Opschalen

De leasemaatschappij houdt ondertussen bij of de auto economisch haalbaar is. Als er een tijd niet in wordt gereden, moet je je immers afvragen of een deelauto wel zo’n goed idee was. Aan de andere kant: als zij zien ziet dat de boekingen elkaar opvolgen of zelfs gaan overlappen, dan is opschalen van het deelautopark een optie.

‘Wij zien dat de deelauto een bijdrage kan leveren aan het beperken van de mobiliteitskosten en het reduceren van CO2-uitstoot. Maar wij zien ook andere mogelijkheden, buiten het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Stel je een Vereniging van Eigenaren voor, zoals in een appartementencomplex. Een groep vrienden of buren die samen een auto aanschaffen en deze delen. Dat we meer richting gebruik gaan en minder belang hechten aan bezit, zie je vooral in stedelijke gebieden al gebeuren. Daar past Car2Use ook prima bij’, zegt Bouwmeester.

Nieuwsbriefbanner