mobilityreporter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid. Klik op ‘accepteren’ om optimaal gebruik te maken van de website. Accepteren

Mobility Vraag: wat moet ik weten over de tankpas?

Gepubliceerd:

Er zijn verschillende tankkaarten. Die kaarten hebben hun eigen voorwaarden en regels. Hoe moeten mijn werknemers hun kaart gebruiken, en wat als iemand zijn pincode is vergeten? De Mobility Vraag voorziet jou van de antwoorden die je zoekt.

 

Een tankpas is handig en gebruiksvriendelijk, zowel voor de werknemers als voor het bedrijf. Werknemers hoeven niet langer hun brandstof voor te schieten en bonnetjes te bewaren, de administratieafdeling of wagenparkbeheerder hoeft veel minder declaratiebonnetjes weg te werken. Dat scheelt veel tijd – en dus geld.

Verschillende tankpassen

De meest voorkomende tankkaart is de universele tankkaart van MultiTankcard. Deze kaart is niet merk gebonden en daarmee bij alle tankstations in Nederland te gebruiken. Dat heeft als voordeel dat de gebruiker van de kaart niet hoeft om te rijden om bij het juiste tankstation te komen. Ook kan de mobiliteitsmanager bepalen dat er met de kaart in het buitenland getankt kan worden. Daar werkt de kaart eveneens bij een groot aantal tankstations, verspreid over heel Europa.

Het is tevens mogelijk om een tankkaart van een specifiek brandstofmerk aan te vragen. Dat levert soms wat korting op de brandstofprijs op, maar zorgt ervoor dat leaserijders soms wat extra kilometers moeten maken om bij de juiste pomp te komen.

Werking van de tankpas

De meeste tankkaarten zijn gebonden aan de (lease)auto waarvoor ze zijn verstrekt en worden betaald door middel van een brandstofvoorschot. Dit voorschot wordt berekend op het aantal kilometers dat in het contract staat. Meestal wordt per kwartaal de daadwerkelijke uitgave verrekend. Dat is handig voor de budgettering, aangezien de kosten voorspelbaar zijn en over het jaar worden verdeeld. Bij het tanken wordt ook gevraagd om de kilometerstand. Zo kan de leasemaatschappij in de gaten houden hoe de auto er voor staat en of de kilometers op het contract aansluiten.

Pincode kwijt?

Het kan natuurlijk voorkomen dat een werknemer de pincode van zijn tankpas kwijtraakt of vergeet. Als diegene besluit om het tanken voor te schieten, kan deze via zijn account van MultiTankcard het bedrag declareren. Het gaat dan mee met de administratie, en de werknemer heeft binnen enkele dagen zijn geld terug heeft. Een nieuwe pincode aanvragen is simpel, en wordt per post opgestuurd. Dat geldt ook als een werknemer zijn pincode die hij bij een nieuwe auto krijgt niet gelijk activeert. Mocht de tankkaart stuk gaan, dan hoef je slechts contact op te nemen met de leasemaatschappij. Binnen enkele dagen heb je dan weer een nieuwe tankpas, indien je een reguliere pas gebruikt.

Tankkaart 2.0

Een nieuwe ontwikkeling is de Mobility Card. Athlon biedt deze tankkaart 2.0 aan. Dat is een kaart die voor alle vormen van mobiliteit gebruikt kan worden. In tegenstelling tot een normale auto-gebonden tankkaart, is deze kaart persoons-gebonden. De eigenaar van de pas kan ermee tanken, parkeren, reizen met het ov en zelfs hotels en vliegreizen boeken. De werkgever bepaalt van welke functies gebruik mag worden gemaakt. Daarnaast wordt er vooraf een tegoed bepaald, zodat achteraf geen rekening hoeft te worden verstuurd. Ook kan men de kaart inzetten om de kosten te beperken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om dure tankstations uit te sluiten en met een flinke korting te tanken langs de snelwegen bij 110 stations. En dat scheelt al gauw tien eurocent per liter op de brandstofprijs.

Nieuwsbriefbanner